2014 m. vasario 15 d., šeštadienis

Jaroslavas Melnikas „Maša, arba Postfašizmas“




Kai ši knyga pasirodė knygyne, visiškai neatkreipiau į ją dėmesio. Vien iš pavadinimo nusprendžiau, kad tai bus dar vienas pretenzingas pseudo-intelektualus birzgalas – tokie man dažniausiai atrodo lietuvių autorių kūriniai. Padėjau į šalį net padoriai neperskaičiusi anotacijos. Bet va anądien kolegė užsiminė, kad vieni klientai labai gyrė tą knygą. „Sakė, ten distopija“ – žino, bjaurybė, kaip mane suvilioti. Velniškai mėgstu šitą žanrą, taigi jau po poros dienų tempiau „Mašą“ namo.

Imdama knygą į rankas, tikėjausi kažko orveliško, tačiau J. Melniko piešiama visuomenė iš pirmo žvilgsnio nepanaši į represyvią 1984-ųjų santvarką – veikiau į hedonistinį A. Huxley „Puikų naują pasaulį“. Žemėje gyvuoja viena valstybė, seniai pasibaigė visi karai, nebelikę jokių represinių struktūrų. Žmonės čia gyvena nedideliuose vienos šeimos ūkiuose, dirba vos keletą valandų per savaitę, ir tai tik savo malonumui, kad nenuprotėtų nuo nieko neveikimo. Visus sunkius ir nemalonius buities darbus nudirba storai – žmogaus pavidalo būtybės, prieš daug amžių žiauriu būdu išvestos iš nežmoniškomis sąlygomis laikytų žmonių. Šiais laikais niekam nekyla abejonių, kad storai – ne žmonės: jie nekalba, neturi jokių socialinių įgūdžių, nepasižymi savimone, tad be jokio sąžinės graužimo yra laikomi tvartuose, išnaudojami ūkio darbams, vartojami maistui. Kol saujelė aktyvistų, pasinaudojusių Reicho konstitucija, garantuojančia laisvą žodį bet kokių pažiūrų išpažinėjams, ima kelti nepatogius klausimus, grasinančius iš pamatų sugriauti visą idealią visuomenę. Vieniems tai tampa prakeiksmu, kitiems – išsigelbėjimu, vien dėl to, kad jų ramiame gyvenime vėl atsiranda prasmė, atsiranda už ką kovoti. Valstybė, kurioje neegzistuoja prievarta prieš žmogų, pamindama savo pamatinius principus mėgina užčiaupti neparankius asmenis, tačiau revoliucinga idėja jau paskleista. Kur yra riba, skirianti žmogų nuo gyvūno? Kas mus padaro žmonėmis? Ir ar gali būti, kad storai – tokie patys žmonės kaip tie, kurie juos išnaudoja ir jais maitinasi?

„Maša“ šokiruoja. Daugelyje scenų mano vaizduotė užsispyrusi nenorėjo suteikti storams žmogaus pavidalo, nes tiesiog negalėjau įsivaizduoti tokio elgesio su panašia į žmogų būtybe. Tada natūraliai kildavo klausimas, kaip per kelis amžius turi pasikeisti žmonių suvokimas, kad, matydamas priešais save fiziškai niekuo nuo tavęs nesisikiriantį padarą, aiškiai suprastum, kad visgi tai – ne žmogus, o gyvulys, ir jį skerdžiant (būtent skerdžiant, ne žudant) nekiltų jokių prieštaringų jausmų? Knygos skaitytojams tai sunkiai įsivaizduojama, o jos veikėjams – savaime suprantama. Tuomet savaime kyla kiti klausimai, ne tik apie žmonių elgesį su kitais žmonėmis, bet ir su gyvūnais, už kuriuos save laikome viršesniais. Nelaikau savęs didele jautruole, bet po knygos perskaitymo praėjus savaitei kažkaip vis dar nesinori valgyti mėsos.

Kad pateisinčiau savo vardą, reikia dėl ko nors pabambėti, tai pasakysiu, kad man nelabai patiko knygos pabaiga. Labai jau lengvai viskas išsirišo pagrindiniams herojams, o ta iš kažkur nukritusi paraleli plotmė – nei šis, nei tas. Deus ex machina kažkoks. Tokiai knygai norėjosi ko nors įspūdingesnio – nesvarbu, gero ar blogo, bet apimančio visą visuomenę.  Nepatiko ir pabaigoje išryškėjusi „tiesa“ apie Reicho valstybę – na kam to reikėjo? Būtų buvę kur kas prasmingiau, jei knyga ir būtų likusi pasakojimu apie iš pažiūros idealioje santvarkoje, kurios teisingumu nuoširdžiai tiki tiek jos kūrėjai, tiek eiliniai gyventojai, kylančias abejones ir neišvengiamą tokios santvarkos neįmanomumą. Kam reikėjo kažkokių, kad ir neįvardytų, blogiečių, kuriems galima suversti visą atsakomybę.

Nepaisant prėskokos pabaigos, tai stipriausia, ką skaičiau per gana ilgą laiką.

Verdiktas: 10/10.


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą